ДОСЛІДЖЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ УКРАЇНИ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ

Автор(и)

Ключові слова:

туристична послуга, ринок туристичних послуг, конкурентоспроможність, Індекс конкурентоспроможності країн у сфері подорожей і туризму (ТТСІ), коефіцієнт виявлених конкурентних переваг (RCA), коефіцієнт зовнішньоторговельної порівняльної переваги (RТA)

Анотація

Незважаючи на багатовекторність співпраці України у сфері туризму, її геополітичне положення та євроінтеграційні прагнення зумовлюють необхідність зосередження значної уваги на європейському векторі співробітництва. Важливим завданням для України є виведення на європейський ринок конкурентоспроможного національного туристичного продукту, здатного зробити значний внесок у формування позитивного сальдо зовнішньої торгівлі та зростання ВВП.

У статті виділено основні підходи до оцінки рівня конкурентоспроможності країни в туристичній сфері. За допомогою показників Індексу конкурентоспроможності у сфері подорожей та туризму, коефіцієнта виявлених конкурентних переваг та коефіцієнта відносної зовнішньоторговельної переваги проведено оцінку конкурентоспроможності України на ринку туристичних послуг Європи, визначено її сильні та слабкі позиції.

Маючи значний туристичний потенціал, Україна сьогодні програє європейським країнам за багатьма показниками конкурентоспроможності туристичних послуг і не може конкурувати з ними. Наша держава знаходиться після всіх країн ЄС і випереджає тільки Македонію, Сербію, Албанію, Боснію і Герцеговину та Молдову. Розвиток туристичної сфери в Україні сьогодні значно поступається найближчим країнам-сусідам із Євросоюзу – Польщі, Угорщині, Чехії. Це пов’язано з відсутністю належної уваги до даної сфери, нераціональним використанням конкурентних переваг, пов’язаних з геополітичним положенням, забезпеченням природними лікувальними та історико-культурними ресурсами, що можуть зацікавити іноземних туристів. Україна є практично не конкурентоспроможною через недостатній розвиток інфраструктури туризму та сервісу, неефективність державної політики; відсутність сформованого привабливого туристичного іміджу країни.

Обґрунтовано шляхи підвищення конкурентоспроможності України в процесі забезпечення її інтеграції до європейського туристичного ринку, серед яких покращення інфраструктури, вдосконалення нормативно-правового, маркетингового, інвестиційного, кадрового забезпечення тощо. Важливо спрямувати зусилля на формування за кордоном позитивного іміджу України як країни, здатної забезпечити туристам не тільки доступність культурних і природних об’єктів для огляду, але і безпеку, комфортні умови проживання і пересування, розумну цінову політику, високі стандарти гостинності. При цьому необхідно постійно працювати над вдосконаленням власного національного туристичного продукту, перетворюючи його у конкурентоспроможний, і просуванням цього продукту на європейський та світові ринки туристичних послуг.

Біографії авторів

Svitlana Polkovnychenko, Chernihiv National University of Technology

PhD in Economics, Associate Professor

Alyona Murai, Chernihiv National University of Technology

student

Посилання

Grabovenska, S. P. (2013). Napriamy pidvyshhennia konkurentospromozhnosti Ukrainy u turystychnii sferi. [Improvement of competitiveness in the tourism sector Ukraine]. Investytsiyi: praktyka ta dosvid – Investments: practice and experience, 22, 83–88 [in Ukrainian].

Dombrovska, S. M., Bilotil, O. M., Pomaza-Ponomarenko, A. L. (2016). Derzhavne rehuliuvannia turystychnoi galuzi Ukrainy [State regulation of the tourism industry of Ukraine].

Kharkiv: NUTZU [in Ukrainian].

Dubyk, V. Ya., Osidach, O. B. (2016). Marketynhovyi pidkhid do analizu konkurentospromo-zhnosti vitchyznianykh pidpryiemstv turystychnoho biznesu v umovakh yevrointehratsii [Marketing

Approach to Competitiveness Analysis of Domestic Touristic Enterprises in Terms of European Integration]. Naukovyi visnyk NLTU Ukrainy – Scientific Bulletin of UNFU, 26.2, 64–69 [in Ukrainian].

Iliasova, Y. V., Puchkova, M. I. (2013). Porivnyalni perevagy ukrayinskoyi harchovoyi promyslovosti v yevrointegracijnomu prostori [Comparative advantages of Ukrainian food industry in the Euro-integration area]. Aktualni problemy mizhnarodnyh vidnosyn – Actual problems of international relations, 113 (II), 83–88 [in Ukrainian].

Polkovnychenko, S. O., Murai, A. O (2018). Otsinka konkurentospromozhnosti Ukrainy na yevropeiskomu rynku turystychnykh posluh [Assessment of Ukraine’s competitiveness in the european market of tourist services]. Efektyvna ekonomika – Effective economy, 12. Retrieved from

http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=6789.

Reitynhovi otsinky konkurentospromozhnosti ukrainskoho turyzmu 2017 [Rating Assessments of the Competitiveness of Ukrainian Tourism 2017]. Retrieved from ttp://edclub.com.ua/analityka/reytyngovi-ocinky-konkurentospromozhnosti-ukrayinskogo-turyzmu-2017.

Sirik, A. Ye. (2017). Derzhavne regulyuvannya rynku turystychnyh poslug Ukrayiny [State regulation of tourist services Ukraine]. Ekonomichnyi visnyk Donbasu – Economic Herald of the Donbass, 2 (48), 100-104 [in Ukrainian].

Smyrnov, I., Smyrnova, О. (2016). Stratehichni imperatyvy rozvytku turystychnoi galuzi Ukrainy [Strategic imperatives of development tourism in Ukraine]. Ekonomika ta derzhava – Econo-

my and the state, 8, 28-34 [in Ukrainian].

Smyrnov, I. (2015). Vyznachennia rivniia onkurentospromozhnosti krain svitu v turyzmi:

suchasni pidkhody [Definition of the world competitiveness in tourism: new approaches]. Zovnishnia torhivlia: ekonomika, finansy, pravo. Seriia: Ekonomichni nauky – Foreign trade: economics, finance, law. Series: Economic sciences, 5-6 (82-83), 37-49 [in Ukrainian].

Spysok obiektiv Svitovoi spadshhyny YuNESKO v Ukraini – Vikipediia [UNESCO World Heritage List in Ukraine – Wikipedia]. Retrieved from https://uk.wikipedia.org/wiki/Список_об%27єктів_Світової_спадщини_ЮНЕСКО_в_Україні.

Stepanenko, N. O. (2017). Rozvytok turystychnoi diialnosti Ukrainy v umovakh yevrointehratsii [Development of tourism activity of Ukraine in terms of European integration]. Mizhnarodni vidnosyny. Seriia «Ekonomichni nauky» – International relations. Series «Economic Sciences», 10.

Retrieved from http://journals.iir.kiev.ua/index.php/ec_n/article/view/3107.

Ushakov, D. S. (2010). Ekonomika turistskoi otrasli [Economics of the tourism industry]. Rostov-on-Don: SC «Mart», Phoenix [in Russian].

International Trade Centre (2019). International trade statistics 2001-2018. Retrieved from http://www.intracen.org/itc/market-info-tools/trade-statistics/.

World Economic Forum (2017). The Travel & Tourism Competitiveness Report 2017. Retrieved from https://www.weforum.org/reports/the-travel-tourism-competitiveness-report-2017.

World Economic Forum (2015). The Travel & Tourism Competitiveness Report 2015. Retrieved from http://www3.weforum.org/docs/TT15/WEF_Global_Travel&Tourism_Report_2015.pdf.

World Economic Forum (2013. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013. Retrieved from http://www3.weforum.org/docs/WEF_TT_Competitiveness _Report_2013.pdf.

Travel, Tourism & Hospitality (2019). Travel and tourism in Europe – Statistics & Facts. Retrieved from https://www.statista.com/topics/3848/travel-and-tourism-in-europe/.

UNWTO (2019). UNWTO Tourism Highlights, 2018 Edition. Retrieved from https://www.eunwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284419876.

UNWTO (2019). UNWTO Tourism Highlights, 2014 Edition. Retrieved from https://www.e-

unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284416226.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-04-15

Як цитувати

Polkovnychenko, S., & Murai, A. (2021). ДОСЛІДЖЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ УКРАЇНИ НА ЄВРОПЕЙСЬКОМУ РИНКУ ТУРИСТИЧНИХ ПОСЛУГ. Проблеми і перспективи економіки та управління, (2(18), 112–120. вилучено із http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/184222

Номер

Розділ

ГАЛУЗЕВИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА