СОЦІАЛЬНА СКЛАДОВА ПІДВИЩЕННЯ КОНКУРЕНТОСПРОМОЖНОСТІ ПІДПРИЄМСТВ
Ключові слова:
соціальна складова, конкурентна перевага, соціальна відповідальність бізнесу, національна економіка, соціальна політикаАнотація
Розвиток бізнесу, інтеграція України у світову економічну систему, посилення конкуренції ставить перед національними підприємствами багато нових завдань. При виконанні цих завдань пануюче місце повинна посідати держава, проте їй усе важче проводити та фінансувати соціальну політику в країні, що й зумовлює зростання ролі соціальної складової, а саме – соціальної відповідальності бізнесу. Це дає можливість поставити проблему використання соціальної відповідальності як конкурентної переваги на підприємствах в ряд актуальних наукових напрямів та питань вітчизняних науковців. В статті зазначено, що в засадах адаптації України до умов європейського розвитку уряду потрібно відмовитись від застарілої економічної моделі та розробити новітню модель засновану на сучасних вимогах, спираючись на закордонний досвід розвинутих країн світу, а підприємствам - внести у соціальну політику принципи та методи соціальної відповідальності. Автором досліджена та охарактеризована соціальна складова підвищення конкурентоздатності підприємств та визначена важлива роль соціальної відповідальності в діяльності вітчизняних переробних підприємств. Вона спрямована на дотримання високих стандартів господарської діяльності, соціальних стандартів і якості роботи з персоналом, мінімізацію шкідливого впливу на навколишнє природне середовище; створення партнерських взаємовідносин між бізнесом, суспільством і державою; покращення результативності бізнесу в довгостроковому періоді. Виділені перешкоди розвитку соціальної відповідальності на національних підприємствах та визначено, що для утвердження як конкурентної переваги та розвитку соціальної відповідальності, керівники підприємств повинні чітко знати її структуру та використовувати різного роду інструменти на всіх рівнях перед споживачем, підлеглими, суспільством та країною, акціонерами чи компаньйонами.
Посилання
Zasidannia RH «Kulturnyi ta sotsialnyi vymiry yevrointehratsiinoi stratehii Ukrainy» [Meeting of the WG «Cultural and social aspects of Euro integration strategy of Ukraine»]. (12.03.2013). Retrieved from http://www.niss.gov.ua/articles/1121.
Hryshova, I. Yu., Kriukova, I. A. (2014). Innovatsionnaia model razvitiia predpriiatii molokopererabatyvaiushchei otrasli [Innovation model of dairy enterprises development]. Vektor nauky THU. Seriia: Ekonomika i upravlenie – TSU science vector. Series: Economics and Management, 1, 20–24 [in Russian].
Zelena knyha Yevropeiskoho Soiuzu [Green Book of European Union]. Retrieved from http://www.rsppenergy.ru/main/static.asp?art_id=1552.
Komarnytskyi, I. F., Halushko, Z. I. (2010). Sotsialna vidpovidalnist biznesu yak instrument upravlinnia suchasnym pidpryiemstvom [Social business responsibility as instrument of management of modern enterprise]. Retrieved from http://www.nbuv.gov.ua/portal/soc_gum/znpen/2010_6/7_Social.pdf.
Kriukova, I. O. (2011). Korporatyvna sotsialna vidpovidalnist: modeli ta upravlinska praktyka [Corporate Social Responsibility: Models and Management Practices]. Kyiv: Vyd-vo «Farbovanyi
lyst» [in Ukrainian].
Mytiai, O. V. (2014). Osoblyvosti formuvannia i otsinky konkurentospromozhnosti v ahrarnii sferi [Features of the formation and evaluation of competitiveness in the agrarian sector]. Visnyk Chernihivskoho derzhavnoho tekhnolohichnoho universytetu. Seriia «Ekonomichni nauky» – Visnyk of
the Chernihiv State Technological University. Series «Economic Sciences», 4, 12–19 [in Ukrainian].
Hryshova, I. Yu., Shabatura, T. S. (2014). Implementatsiia pryntsypiv sotsialno-oriientovanoho biznesu v ploshchynu ekonomichnoho rozvytku potentsialu kharchovykh pidpryiemstv
[Implementation the principles of social oriented business in economic development potential of food enterprises]. Ekonomika: realii chasu – Economics: realities of time, 3, 7. Retrieved from
http://economics.opu.ua/files/archive/2014/n3.html.
Banerjee, S. B., Cheltenham, E. E. (2007). Corporate social responsibility: the good, the Bad And The Ugly. UK, Northampton, MA, USA [In English].
Tovma, L. F. (2012). Ekoloho-ekonomichna skladova v kontseptsii staloho rozvytku Ukrainy [Ecologic and economic component in the concept of sustaineble development]. Biznes Inform – Business Inform, 2. Retrieved from http://business inform.net/pdf/2012/2_0/141_144.pdf.
Ofitsiinyi sait Natsionalnoho instytutu stratehichnykh doslidzhen [Official website of National Institute of Strategic Researchers]. URL: http://www.niss.gov.ua.
Hryshova, I. Yu., Shcherbata, M. Yu. (2015). Sotsialna vidpovidalnist biznesu yak chynnyk sotsialno-ekonomichnoho rozvytku [Implementation the principles of social oriented business in economic development potential of food enterprises]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia –
Problems and prospects of economics and management, 3 (3), 17–28 [in Ukrainian].
Petrushenko, Yu. M., Dudkin, O. V. (2009). Formuvannia instytutu pozytyvnoi sotsialnoi vidpovidalnosti [Creation of the institute of positive social responsibility]. Naukovi pratsi Donetskoho natsionalnoho tekhnichnoho universytetu. Seriia: ekonomichna – Scientific works of the Donetsk National Technical University. Series: economical, 37-3, 25–31 [in Ukrainian].
Paniuk, T. P. (2015). Rol cotsialnoi vidpovidalnosti biznesu v diialnosti molokopererobnykh pidpryiemtsv [Information about social responsibility role in the activity of enterprises of milk].
Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia – Problems and prospects of economics and management, 2 (2), 118–122 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Чернігівський національний технологічний університет, 2015
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).