ОСОБЛИВОСТІ МІЖБЮДЖЕТНИХ ВІДНОСИН В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25140/2411-5215-2021-2(26)-154-163

Ключові слова:

реформа місцевого самоврядування; територіальна організація влади; місцеві бюджети; міжбюджетні трансферти; видатки; доходи; реформа децентралізації

Анотація

У статті досліджено особливості міжбюджетних відносин в умовах децентралізації владних повноважень як
важливого інструменту формування місцевих бюджетів та ефективного їх виконання при обмеженості
фінансових ресурсів. Розглянуто фактори впливу на процес децентралізації, такі як система оподаткування,
трансфертна політика, надання більших повноважень органам місцевого самоврядування при розробці програм
соціально-економічного розвитку та проаналізували джерела формування фінансових ресурсів регіону, проблеми їх
формування і використання, досліджено доходи та видатки місцевих бюджетів України за останні роки. Реформа
децентралізації дала можливість збільшити дохідну частину місцевих бюджетів та зміцнити фінансову та ресурсну базу регіонів, удосконалити застосування міжбюджетних трансфертів та урізноманітнити їхні джерела. Дослідження виявило головні проблеми формування і використання фінансових ресурсів регіону. Серед них неузгодженість руху фінансових ресурсів, податковий тиск, різні цілі суб’єктів господарювання та органів публічної влади, низький рівень фінансової грамотності посадових осіб органів місцевого самоврядування, неузгодженість бюджетного законодавства, відсутність ефективного механізму перерозподілу державних доходів. Серед шляхів проведення бюджетної децентралізації та забезпечення ефективності міжбюджетних відносин, на основі розширення прав місцевих органів влади, зміцнення їх бюджетної самостійності та визначення відповідальності, пропонуються надання місцевим органам влади можливостей формування бюджетів, перерозподілу фінансових ресурсів між органами публічної влади, чітке визначення повноважень органів місцевого самоврядування та об’єднаних територіальних громад, застосування сучасних методів соціального планування, механізмів взаємодії органів публічної влади, підприємств, залучення інвестиційних ресурсів через розвиток місцевих фондів регіонального розвитку, надання інвесторам переваг, підтримка співпраці та взаємодії підприємств, скорочення витрат на утримання органів публічної влади, розширення джерел надходжень до місцевих бюджетів. Процеси фіскальної децентралізації мають постійно вдосконалюватись шляхом подолання суперечностей, які
виникають у міжбюджетних відносинах та модернізації основних інститутів бюджетної системи.

Біографії авторів

Ігор Олійченко, Національний університет «Чернігівська політехніка»

доктор наук з державного управління, професор, професор кафедри менеджменту та державної служби

Марина Дітковська, Національний університет «Чернігівська політехніка»

кандидат наук з державного управління, доцент, доцент кафедри менеджменту та державної служби

Посилання

Bukovynskyi, S.A. (2013). Shliakhy rozvytku biudzhetnoi systemy Ukrainy [Ways of development of the budget system of Ukraine]. Finansy Ukrainy – Finance of Ukraine, (9), 3-8.

Tsentr politychnykh studii ta analityky [Center for Political Studies and Analytics] (n.d.). Biudzhet mistsevoi rady v umovakh detsentralizatsii [Budget of the local council in the conditions of decentralization]. http://eidos.org.ua/novyny/byudzhet-mistsevoji-rady-v-umovah-detsentralizatsiji.

Biudzhetnyi kodeks Ukrainy [Budget Code of Ukraine], Law of Ukraine № 2456-VI (on July 8, 2010). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-17/ed20150920?lang=en#Text.

IBSED (n.d.). Biudzhetnyi monitorynh [Budget monitoring]. https://www.ibser.org.ua/publications/monitoringcategories/richnyy.

Haba, I. M. (2014). Detsentralizatsiia» deiaki pliusy i minusy [“Decentralization” some pros and cons]. Raion-Info, (1), 5.

Herasymchuk, Z.V., & Kovalska, L.L. (2003). Vyrobnychyi potentsial rehionu metodyky otsinky ta mekhanizmy naroshchennia [Production potential of the region of assessment methods and mechanisms of increase]. LDTU.

Dokhody i vydatky mistsevykh biudzhetiv: korotko pro holovne [Revenues and expenditures of local budgets: briefly about the main thing]. (2019). Tsina derzhavy – State price. http://cost.ua/news/687-revenues-and-expenditures-of-local-budgets.

Dokhody mistsevykh biudzhetiv v 2020 rotsi skladut blyzko 314,553 mlrd hrn – proiekt derzhbiudzhetu - 2019 [Revenues of local budgets in 2020 will amount to about 314.553 billion UAH - draft state budget - 2019]. https://mind.ua/news/20202094-dohodi-miscevih-byudzhetiv-v-2020-rociskladut-blizko-314553-mlrd-grn-proekt-derzhbyudzhetu.

Kaziuk, Ya. (2019). Finansova detsentralizatsiia: eksperty rozpovily pro rezultaty 2018 roku ta perspektyvy 2019 [Financial decentralization: experts told about the results of 2018 and prospects for 2019]. https://decentralization.gov.ua/news/10670.

Krainyk, O.P. (2011). Biudzhetne upravlinnia sotsialno-ekonomichnymy protsesamy v rehioni [Budget management of socio-economic processes in the region]. Rehionalna ekonomika – Regional economy, (2), 16–22.

Onyshchenko, S.V. (2016). Biudzhetna detsentralizatsiia: osoblyvosti zaprovadzhennia, problemy ta perspektyvy [Budget decentralization: features of implementation, problems and prospects]. Finansy, uchet, banki – Finance, Accounting, Banks, (1(21)), 145-153.

Ofitsiinyi sait Derzhavnoi kaznacheiskoi sluzhby Ukrainy [Official site of the State Treasury Service of Ukraine]. https://www.treasury.gov.ua/ua.

Podatkovyi kodeks Ukrainy [Tax Code of Ukraine], Law of Ukraine № 2755-VI (on December 2, 2010). https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2755-17?lang=en#Text.

Afrah Junita, Erlina, Erwin Abubakar, & Syukriy Abdullah (2018). The Effect of Budget Variances on the Local Government Budget Changes with Legislature Size as Moderator. Academic Journal of Economic Studies, 4(1), 162-173.

Allen, R. (2011). Book Review on Joachim Wehner. 2010. Legislatures and the Budget Process: The Myth of Fiscal Control. New York: Palgrave Macmillan, 2010. Governance: An International Journal of Policy, Administration, and Institutions, 24(3), 619–621.

Azlina, N., Amir, H., Desmiyawati, & Muda, I. (2017). The Effectiveness of Village Fund Management (Case Study at Villages in Coastal Areas in Riau). International Journal of Economic Research, 14(12), 325-336.

Badaruddin, E. R., Ermansyah, & Muda, I. (2017). Village Governance with Implementation of Law Number 6 of 2014 On The Village and Village Administration. International Journal of Economic Research, 14(17), 389-402.

Carlitz, R. (2013). Improving Transparency and Accountability in the Budget Process: An Assessment of Recent Initiatives. Development Policy Review, 31(S1), s49-s67.

Lee, T.M., & Plummer, E. (2007). Budget Adjustments in Response to Spending Variances: Evidence of Ratcheting of Local Government Expenditures. Journal of Management Accounting Research, 19, 137–167.

Lienert, I. (2013). Role of the Legislature in Budget Processes, Chapter 6. In Allen, Richard, Richard Hemming & Barry H. Potter (Eds.), The International Handbook of Public Financial Management. Palgrave Macmillan.

Muda, I., & Abykusno, D. (2015). Impact of Region Financial Information System (SIKD) Quality, Role Ambiguity and Training on Precision of Financial Statement of Local Government Presentation in North Sumatra. International Journal of Applied Business and Economic Research, 13(6), 4283-4304.

Rogoff, K. (1990). Equilibrium Political Cycles. American Economic Review, 80, 21-36.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-08

Як цитувати

Олійченко, І., & Дітковська, М. (2021). ОСОБЛИВОСТІ МІЖБЮДЖЕТНИХ ВІДНОСИН В УМОВАХ ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ В УКРАЇНІ. Проблеми і перспективи економіки та управління, (2(26), 154–163. https://doi.org/10.25140/2411-5215-2021-2(26)-154-163

Номер

Розділ

ФІНАНСОВІ РЕСУРСИ: ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ