Ринок електронної комерції в Україні: сучасний стан та тенденції повоєнного відновлення
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-3(35)-98-108Ключові слова:
електронна комерція; ринок e-commerce; ритейл; цифрові технології; підприємствоАнотація
У статті розглянуто стан ринку електронної комерції в Україні в умовах війни. Виявлено, що до 2022 року відбувалося значне зростання обсягу та темпів росту ринку електронної комерції.
Із початком війни ринок пережив шокове падіння обсягів, проте станом на 2023 рік помітні стабілізаційні процеси. Зниження частки платоспроможного населення частково компенсується за рахунок збільшення частоти купівель. Використання маркетингових онлайн-інструментів дозволятиме підприємствам електронної комерції підтримувати конкурентоспроможність та персоніфікувати комунікацію зі споживачем. Серед підприємств відбулася інтенсифікація прийняття технологій електронної комерції, що дозволяють підтримувати стійкість та конкурентоспроможність в період невизначеності. Найбільш популярними бізнес-моделями залишаються маркетплейси, інтернет-магазини та соціальні мережі. При цьому останніми роками помітною є тенденція трансформації ключових рітейлерів та зміни їхньої бізнес-моделі із інтернет-магазина у
маркетплейс. Поширення тенденції соціальної відповідальності бізнесу зберігатиметься в майбутньому, а роль цієї тенденції буде панівною серед споживачів.
Посилання
Yatsenko, O., Hriazina, A., Shevchyk, O. (2019). Elektronna komertsiia yak element hlobalnoi torhovelnoi systemy [Electronic commerce as an element of the global trade system]. Svitove hospodarstvo i mizhnarodni ekonomichni vidnosyny – World economy and international economic relations, 8(218), 4–15. https://eco-science.net/archive/2019/APE-08-2019/8.19_topic_Yatsenko%20O.pdf.
eCommerce market in Ukraine. EcommerceDB. (n.d.). https://ecommercedb.com/markets/ua/all.
Trade.gov. (n.d.). Ukraine - eCommerce. International Trade Administration. https://www.trade.gov/country-commercial-guides/ukraine-ecommerce.
Lone S., Weltevreden J. (2022). EUROPEAN E-COMMERCE REPORT 2022. Amsterdam/Brussels: Amsterdam University of Applied Sciences & Ecommerce Europe.
https://ecommerce-europe.eu/wp-content/uploads/2022/06/CMI2022_FullVersion_LIGHT_v2.pdf.
Asotsiatsiia riteileriv Ukrainy [The profile association of retail market players]. (n.d.). Vplyv viiny na internet-torhivliu: yak zminiuvalysia onlain-prodazhi riteileriv protiahom I pivrichchia 2022 roku [The impact of the war on online trade: how online sales of retailers changed during the first half of 2022]. https://rau.ua/novyni/vpliv-vijni-na-internet.
Global24.com. (n.d.). Online sales: Ukraine ecommerce 2023 Analysis. https://global24.com/en/blog/online-sales-ukraine-ecommerce-2023-analysis.
Novosty byznesa, ekonomyky, fynansov, rynkov y kompanyi – NV Byznes [News of business, economy, finance, markets and companies - NV Business]. (n.d.). Koly onlain-prodazhi zaminiat tradytsiini pokhody v supermarkety? [When will online sales replace traditional trips
to supermarkets?]. https://biz.nv.ua/ukr/experts/zamovlennya-jizhi-onlayn-chi-pohid-u-supermarket-shcho-vibirayut-v-ukrajini-doslidzhennya-ta-infografika-50184388.html.
Webpromo. (n.d.). Stan rynku e-commerce v Ukraini: Mykyta Artemchuk pro tendentsii, vyklyky ta tochky dlia rozvytku [The state of the e-commerce market in Ukraine: Mykyta Artemchuk on trends, challenges and points for development]. https://webpromo.ua/ua/blog/stan-rinku-e-commerce-v-ukrayini-mikita-artemchuk-pro-tendenciyivikliki-ta-tochki-dlya-rozvitku.
Berezovska, L., Kyrychenko, A. (2022). Rozvytok elektronnoi komertsii v Ukraini ta EU [Development of electronic commerce in Ukraine and the EU]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, (42). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-42-15.
Asotsiatsiia riteileriv Ukrainy – The profile association of retail market players. (n.d.). Onlain-torhivlia v Ukraini u 2022-mu: trendy ukrainskoho internetu ta vplyv viiny [Online trade in Ukraine in 2022: Ukrainian Internet trends and the impact of the war]. https://rau.ua/novyni/digital-v-ukraini-2022-trends.
Statista. (n.d.). eCommerce - Ukraine | Statista Market Forecast. https://www.statista.com/outlook/dmo/ecommerce/ukraine#revenue.
Asotsiatsiia riteileriv Ukrainy – The profile association of retail market players. (n.d.). Peredchuttia viiny: yakykh zmin zaznav ukrainskyi riteil u 2021 rotsi – doslidzhennia Deloitte v Ukraini [Premonition of war: what changes will Ukrainian retail experience in 2021 - Deloitte research in Ukraine]. https://rau.ua/novyni/ukrainskij-ritejl-u-2021-deloitte.
Colliers International. ExCEEding Borders. CEE-17 Retail in Times of the Pandemic. (2020). https://www.colliers.com/pl-pl/research/exceeding-borders-retail-2020.
Soul Partners - Investment banking company. (n.d.). Rynok elektronnoi komertsii v Ukraini dosiahnuv $4 mlrd [The e-commerce market in Ukraine reached $4 billion]. https://soulpartners.com.ua/news/tpost/x2dve03v71-rinok-elektronno-komerts-v-ukran-dosyagn.
Melnyk, T. (n.d.). SEO odnoho z naibilshykh marketpleisiv Ukrainy rozpoviv, naskilky zrosla internet-torhivlia pid chas viiny [CEO of one of the largest marketplaces in Ukraine, told how internet trade grew during the war]. Forbes.ua. https://forbes.ua/news/seo-odnogo-znaybilshikh-marketpleysiv-ukraini-rozpoviv-naskilki-zrosla-internet-torgivlya-pid-chas-viyni11012023-11000.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).