Стратегічна фінансова стійкість університетів: методологічний та практичний аспект
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-3(35)-196-209Ключові слова:
стратегія; фінансова стійкість; стратегічна фінансова стійкість; університет; методика оцінки; фінансовий потенціалАнотація
Діяльність університетів реалізується відповідно до стратегічних пріоритетів їхнього розвитку в умовах розширення фінансової автономії та невизначеності. Ця стаття має за мету розробку методики оцінки стратегічної фінансової стійкості університету, обґрунтування її
складових та здійснення практичної апробації експрес оцінки фінансової стійкості як індикатора визначення фінансового потенціалу ЗВО. З цією метою здійснено огляд літературних джерел дотичних до вирішення проблеми стратегічної фінансової стійкості університетів; здійснено аналіз стратегій українських університетів, визначено ключові напрями стратегічного розвитку, що закладені в їх основу; розроблено методику оцінки стратегічної фінансової стійкості університету, що включає експрес оцінку поточної фінансової стійкості для досягнення
стратегічних пріоритетів розвитку ЗВО та інструменти, групи показників поточної фінансової стійкості для оцінки досягнення стратегічних завдань ЗВО; здійснено практичну апробацію експрес оцінки на прикладі 35 ЗВО України.
Посилання
Pherali, T., & Lewis, A. (2019). Developing global partnerships in higher education for peacebuilding: a strategy for pathways to impact. High Educ, 78, 729–744.
https://doi.org/10.1007/s10734-019-00367-7.
Biondi, L., & Russo, S. (2022). Integrating strategic planning and performance management in universities: a multiple case-study analysis. J Manag Gov, 26, 417–448.
https://doi.org/10.1007/s10997-022-09628-7.
López-Alcarria, A., Poza-Vílches, M.D., & Pozo-Llorente, T. (2021). Socio-Corporate Impact of the Sustainable Development Goals in Higher Education: The Case of Public Universities in Andalusia. Innovative Perspectives on Corporate Communication in the Global World. https://doi.org/10.4018/978-1-7998-6799-9.ch014.
Kenno, S.A., Lau, M.C., Sainty, B., & Boles, B. (2021). Budgeting, strategic planning and institutional diversity in higher education. Studies in Higher Education, 46, 1919–1933. DOI: 10.1080/03075079.2019.1711045.
Howes, T. (2018). Effective strategic planning in Australian universities: How good are we and how do we know? Journal of Higher Education Policy and Management, 40(5), 442–457.
Fumasoli, T., & Lepori, B. (2011). Patterns of strategies in Swiss higher education institutions. High Educ, 61, 157–178. https://doi.org/10.1007/s10734-010-9330-x.
Zhou, F. (2016). Managing strategic change in chinese universities in the transition from elite to mass system of higher education: taking guangdong university of foreign studies as an example. Asian journal of management sciences & education, 5(2), 118–134.
Marukhlenko, O.V. (2017). Stratehichne planuvannia u vyshchykh osvitnikh zakladakh [Strategic planning in higher educational institutions]. Vidkryte osvitnie eseredovyshche suchasnoho universytetu – Open educational e-environment of modern university, 3, 256–265. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2017.3.256.e65.
Varnalii, Z. (2018). Stratehichni oriientyry vdoskonalennia finansuvannia derzhavnykh vyshchykh navchalnykh zakladiv Ukrainy [Strategic guidelines for improving the financing of state higher education institutions in Ukraine]. Stratehichna panorama – Strategic panorama, 2, 81–88. https://niss-panorama.com/index.php/journal/article/view/10
Polianovskyi, H.A. (2019). Stratehichni oriientyry vdoskonalennia finansuvannia derzhavnykh zakladiv vyshchoi osvity Ukrainy [Strategic guidelines for improving financing of state institutions of higher education in Ukraine]. Biznes Inform – Business Inform, 5, 185–191.
Kovalenko, Yu.M., & Vitrenko, L.O. (2020). Finansuvannia zakladiv vyshchoi osvity v Ukraini [Financing of higher education institutions in Ukraine]. Universytet DFS Ukrainy. http://ir.nusta.edu.ua/ jspui/bitstream/123456789/5637/1/5008_IR.pdf.
Chytaieva, K.H., & Bulharina, L.H. (2021). Analiz finansovykh potokiv u zakladakh vyshchoi osvity, shcho perebuvaiut u sferi upravlinnia Ministerstva osvity i nauky Ukrainy [Analysis of financial flows in higher education institutions under the management of the Ministry of Education and Science of Ukraine]. Osvitnia analityka Ukrainy – Educational analytics of Ukraine, 3(14), 58–69. https://doi.org/10.32987/2617-8532-2021-3-58-69.
Kushlyk, O.Yu., & Stepaniuk, H.S. (2020). Vykorystannia kliuchovykh pokaznykiv efektyvnosti (KRI) u stratehichnomu upravlinni zakladamy vyshchoi osvity [The use of key performance indicators (KPI) in the strategic management of higher education institutions]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu «Ostrozka akademiia». Seriia «Ekonomika»: naukovyi zhurnal – Scientific notes of the National University "Ostroh Academy". "Economics" series: scientific journal, 16(44), 62–68. https://doi.org/10.25264/2311-5149-2020-16(44)-62-68.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).