Фінансова поведінка домогосподарств у контексті розвитку поведінкових фінансів
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-4(36)-280-290Ключові слова:
поведінкові фінанси, фінансова поведінка, домогосподарство, фінансова грамотність, психологічні чинникиАнотація
У статті розглянуто особливості фінансової поведінки домогосподарств у контексті розвитку поведінкових фінансів в умовах ризику та невизначеності. Уточнено поняття фінансової поведінки особистості та узагальнено підходи до визначення її сутності. Досліджено вплив емоцій та особистісних характеристик людей, таких як фінансова грамотність, оптимізм, схильність до ризику, самоконтроль на їхню ймовірну поведінку у фінансовій сфері. Виявлено низку когнітивних упереджень та психологічних чинників, що позначаються на фінансовій поведінці особистості в умовах ризиків та проведено аналіз впливу на неї соціальних факторів.
Посилання
Dubyna, M., Tarasenko, A., Tarasenko, O. (2023). Napriamky pidvyshchennia rivnia finansovoi hramotnosti domohospodarstv v umovakh dydzhytalizatsii sfery finansovykh posluh [Directions of raising the financial literacy level of households in the conditions of digitalization of the financial services sphere]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and society, (56). https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-56-17.
Dudynets, L.A., Holub, H.H., Holub, R.R. (2019). Finansova povedinka domohospodarstv ta yii determinanty [Financial behavior of households and its determinants]. Sotsialno-ekonomichni problemy suchasnoho periodu Ukrainy – Socio-economic problems of the modern period of Ukraine, 2(136), 42-47. https://ird.gov.ua/sep/sep20192(136)/ sep20192(136)_042_DudynetsL,HolubH,HolubR.pdf.
Illiashenko, P. (2017). Povedinkovi finansy: istorychnyi ohliad i osnovni zasady [Behavioral finance: historical review and basic principles]. Visnyk Natsionalnoho banku Ukrainy – Bulletin of the National Bank of Ukraine, 30-49. https://journal.bank.gov.ua/uploads/ articles/239-2_ukr.pdf.
Yefremenko, T. (2002). Finansova povedinka naselennia Ukrainy [Financial behavior of the population of Ukraine]. Sotsiolohiia: teoriia, metody, marketynh – Sociology: theory, methods, marketing, (2), 165–175.
Kizyma, T. (2011). Finansova povedinka domohospodarstv: sutnist, klasyfikatsiia, chyn-nyky vplyvu [Financial behavior of households: essence, classification, influencing factors]. Svit finansiv – World of finance, (4), 19–26. http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/19030/1/ %D0%9A%D1%96% D0%B7%D0%B8%D0%BC%D0%B0%20%D0%A2..pdf.
Kovtun, O.A. (2013). Finansova povedinka domohospodarstv: sutnist, struktura ta kla-syfikatsiia [Financial behavior of households: essence, structure and classification]. Biznes-inform – Business-inform, (9), 280-286. https://www.business-inform.net/export_pdf/business-inform-2013-9_0-pages-280_286.pdf.
Kolomiiets, T.V., Kulakovskyi, T.Yu. (2017). Osoblyvosti kohnityvnykh protsesiv subiektiv pidpryiemnytskoi diialnosti [Peculiarities of cognitive processes of subjects of the entrepreneurial activity]. Hlobalni vyklyky pedahohichnoi osvity v universytetskomu prostori – Global challenges of pedagogical education in university space, (3), 463-465. http://eprints.zu.edu.ua/25011/1/Tezy.pdf.
Kompaniiets, V.V., Poliakova, O.M. (2021). Ekonomichna psykholohiia: Konspekt lektsii [Economic psychology: Notes of lectures]. (Vol. 4). UkrDUZT. http://lib.kart.edu.ua/bitstream/ 123456789/8577/1/%d0%9a%d0%be%d0%bd%d1%81%d0%bf%d0%b5%d0%ba%d1%82%20%d0%bb%d0%b5%d0%ba%d1%86%d1%96%d0%b9.pdf.
Kostochka, O.O. (2016). Finansova povedinka domohospodarstv Ukrainy [Financial behavior of households of Ukraine]. Hlobalni ta natsionalni problemy ekonomiky
– Global and national economic problems, 11, 698–701. http://global-national.in.ua/archive/11-2016/146.pdf.
Lomachynska, I.A. (2011). Optymizatsiia finansovoi povedinky domohospodarstv u tran-sformatsiinii ekonomitsi Ukrainy [Optimizing financial behavior of households in the trans-formational economy of Ukraine]. Ekonomichnyi prostir – Economic space, (49), 141–149.
Parubets, O., Sadchykova, I., Kalchenko, O., Tarasenko, O. (2022). Finansova inkliuziia yak instrument dostupnosti naselennia do rynku finansovykh posluh krain YeS [Financial inclusion as a tool for population access to the financial services market of EU countries]. Ekonomika. Finansy. Pravo – Economics. Finances. Right, (1/1), 11-16. http://efp.in.ua/uk/journal-article/834.
Tatomyr, I.L., Kvasnii, L.H. (Ed.). (2022). Povedinkova ekonomika: vid teorii do praktyky [Behavioral economics: from theory to practice: an interdisciplinary study guide]. POSVIT. https://financial.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/11/PovedinkovaEKONOMIKA-2022-1.pdf.
Shamanska, N.V., Shamanska, O.I. (2015). Teoriia povedinkovykh finansiv: henezys ta evoliutsiia [Theory of behavioral finance: genesis and evolution]. Svit finansiv – World of Finance, 1, 173-184. http://sf.wunu.edu.ua/index.php/sf/article/view/869.
Shyshkina, O., Borysenko, I. (2023). Vplyv investytsiinoi bezpeky na investytsiinu povedinku uchasny-kiv finansovoho rynku v umovakh voiennoho stanu [Influence of investment security on investment behavior of financial market participants in the conditions of martial law]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia – Problems and prospects of economics and management, (3(35)), 163-172. http://ppeu.stu.cn.ua/article/view/293229.
Yakymova, N.S. (2020). Kohnityvni uperedzhennia ta yikh vplyv na povedinkovi modeli subiektiv rynku pratsi [Cognitive biases and their influence on behavioral models of labor market subjects]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Halytskyi economic gazette, 63(2), 118–125. https://galicianvisnyk.tntu.edu.ua/pdf/63/814.pdf.
Beck, A.T. (2008). The evolution of the cognitive model of depression and its neuro-biological correlates. American Journal of Psychiatry, 165, 969-977.
Kahneman, D., Tversky, A. (1981). The Framing of Decisions and Psychology of Choice. Science, (211), 453-458.
Mayfield, C., Perdue, G., Wooten, K. (2008). Investment management and personali-ty type. Financial Services Review, (17), 219-236.
Thaler, Richard H. (1985). Mental Accounting and Consumer Choice. Marketing Sci-ence, 4(3), 199–214. doi:10.1287/mksc.4.3.199.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).