Сучасні тенденції впровадження інноваційних цифрових технологій у діяльність закладів вищої освіти України
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5215-2024-2(38)-58-68Ключові слова:
сталий розвиток; цифровізація; цифрова трансформація вищої освіти; заклади вищої освіти; прикордонні університетиАнотація
Стаття присвячена дослідженню сучасних тенденцій впровадження інноваційних цифрових технологій у діяльність закладів вищої освіти України. Встановлено, що завдяки цифровим технологіям здобувачі вищої освіти отримують знання та навички, використовуючи різноманітні інноваційні інструменти, що забезпечують ефективне засвоєння матеріалу. Розглянуто напрями використання цифрових технологій закладами вищої освіти, а саме: цифровізація управлінської діяльності; цифровізація освітнього процесу; цифровізація наукової діяльності;
залучення стейкхолдерів до цифровізації освітньої діяльності. Особливу увагу приділено ролі цифровізації освітнього процесу в умовах воєнного стану, зроблено акцент на прикордонних університетах. Для виявлення тенденцій впливу воєнних дій на роботу ЗВО конкретної території,
всі ЗВО було поділені на три групи: ЗВО, які знаходяться в областях, що входять до зони бойових дій; областях, які наближені до зони бойових дій; областях, які знаходяться в північно-західній частині території України. На основі даних щодо вступу до ЗВО впродовж 2021–2024 років
зроблено висновки про те, що використання цифрових технологій в організації навчання досягло свого успіху, ЗВО прифронтових територій налагодили повноцінний освітній процес та відповідно не втратили своїх вступників.
Посилання
Agenda Education for sustainable development in the framework of the 2030 Agenda for Sustainable Development. (n.d.). http://undocs.org/A/C.2/72/L.45.
Demida B., Sahaidak S. & Kopil I. (2011). Systema dystantsiinoho navchannia: ohliad, analiz, vybir [Distance learning system: review, analysis, choice]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika» – Bulletin of Lviv Polytechnic National University, 694, 98-107.
Polianovskyi, H., Zatonatska, T., Dluhopolskyi, O., Liutyi, I. (2021). Digital and technological support of distance learning at universities under COVID-19 (Case of Ukraine). Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13(4), 595-613.
Back, J. B., Chadick, C. H., Vallejo, J. G. J., Orlowski-Oliver, E., Patel, R., Roe, C. E., Srivastava, J. & Walker, R. V. (2021). Shared resource laboratory operations: changes made during initial global COVID-19 lockdown of 2020. Cytometry Part A, 99(1), 22-32.
Kozlovskyi, S., Bilenko, D., Kuzheliev, M., Ivanyuta, N., Butenko, V., Lavrov, R. (2021). Comparison and assessment of factors affecting the COVID-19 vaccination in European countries. Problemy Ekorozwoju – Problems of Sustainable Development, 16(2), 26-33.
Dietrich, N., Kentheswaran, K., Ahmadi, A., Teychene, J., Bessiere, Y., Alfenore, S., Laborie, S., Bastoul, D., Loubière, K., Guigui, Ch., Sperandio, M., Barna, L., Paul, E.,
Cabassud, C., Liné, A., Hebrard, G. (2020). Attempts, successes, and failures of distance learning in the time of COVID-19. Journal of Chemical Education, 97(9), 2448-2457.
Skrypnyk A. B., Klimenko H. A., Kostenko І. С. (2020). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti naselennia yak shliakh do ekonomichnoho zrostannia [The formation of digital competence for the population as a way to economic growth]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information Technologies and Learning Tools, 78(4), 278-297.
Kozlovskyi, S., Bilenko, D., Kuzheliev, M., Lavrov, R., Kozlovskyi, V., Mazur, H., Taranych, A. (2020). Systemno-dynamichna model polityky shchodo trudovykh mihrantiv v umovakh ekonomichnoho zrostannia pid vplyvom COVID-19 [The system dynamic model of the labor migrant policy in economic growth affected by COVID-19]. Hlobalnyi zhurnal ekolohichnoi nauky ta menedzhmentu – Global Journal of Environmental Science and Management, 6 (Special Issue (Covid-19)).
Kuzminska, O., Mazorchuk, M., Morze, N., & Kobylin, O. (June 12–15, 2019). Digital learning environment of ukrainian universities: The main components to influence the competence of students and teachers. Information and Communication Technologies in Education, Research, and Industrial Applications: 15th International Conference, ICTERI 2019, Kherson, Ukraine.
Khudaverdieva, V. (2022). Tendentsii tsyfrovoi transformatsii osvity v suchasnykh umovakh [Trends in digital transformation of education in modern conditions]. Pedahohichni nauky ta osvita – Pedagogical sciences and education, XL–XLI, 102-109.
Vdovychyn, Т.Ya., Kohut, U.P., Sikora, О.V. (2022). Tsyfrovi instrumenty Google dlia orhanizatsii osvitnoho protsesu pedahohichnoho universytetu v kryzovykh sytuatsiiakh [Google digital tools for organization of the pedagogical university’s educational process in crisis situations]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia – Information Technologies and Learning Tools, 92(6), 75-98.
Koziuk, V., Hayda, Y., Dluhopolskyi, O., Kozlovskyi, S. (2020). Ekolohichna efektyvnist: etnichna frahmentatsiia proty yakosti upravlinnia ta staloho rozvytku [Ecological performance: Ethnic fragmentation versus governance quality and sustainable development]. Problemy Ekorozwoju – Problems of Sustainable Development, 15(1), 53-64.
Sukhonos, V.V., Harust, Yu.V., Shevtsov, Ya.A. (2019). Didzhytalizatsiia osvity v Ukraini: zarubizhnyi dosvid ta vitchyzniana perspektyva vprovadzhennia [Didzhytalizatsiia osvity v Ukraini: zarubizhnyi dosvid ta vitchyzniana perspektyva vprovadzhennia]. Pravovi horyzonty – Legal horizons, 19(32), 79-86.
Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [On the National Strategy for the Development of Education in Ukraine until 2021], Decree of the President of Ukraine as of June 25, 2013 No. 344/2013. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013#Text.
Paton, B.Ye. (2012). Natsionalna paradyhma staloho rozvytku Ukrainy [National paradigm of sustainable development of Ukraine].
Kontseptsiia tsyfrovoi transformatsii osvity i nauky na period do 2026 roku [Concepts of digital transformation of education and science for the period up to 2026]. (2024). https://www.kmu.gov.ua/news/koncepciya-cifrovoyi-transformaciyi-osviti-i-nauki-monzaproshuye-do-gromadskogo-obgovorennya.
Plan vidnovlennia Ukrainy [Ukraine recovery plan]. (2022). https://recovery.gov.ua.
EDBO. Statistics. (2024). https://info.edbo.gov.ua.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).