Роль цифрових технологій у розвитку логістичної системи торговельного підприємства
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5215-2025-1(41)-146-158Ключові слова:
цифрові технології, штучний інтелект, Big Data, ІоТ, CRM, ERP, блокчейн, е-комерція, логістична система, торговельне підприємство, цифровізація, логістика, диджиталізаціяАнотація
У статті висвітлено основні підходи до трактування сутності поняття «цифрові технології», а саме: інструментальний – передбачає, що цифрові технології є інструментами та платформами, які використовують цифрові дані для автоматизації бізнес-процесів; інноваційні, згідно з яким цифрові технології – це інновації, які дозволяють збирати, зберігати та аналізувати великі дані для прийняття рішень; та інформаційно-технологічний, у межах якого цифрова технологія розглядається як інформаційно-комунікаційна технологія, що використовується для оптимізації бізнес-процесів на підприємстві. Зазначене дозволило сформувати авторське визначення цього терміну. Виявлено фактори, що свідчать про актуальність логістики на сучасному етапі розвитку ринкових відносин, а саме: посилення конкуренції з боку торговельних підприємств, особливо в містах із високим рівнем насиченості ринку великими магазинами та торговими центрами; поява нових форматів оптової та роздрібної торгівлі, у тому числі спроби створення інноваційних структур. Досліджено сутність логістичної системи торговельного підприємства, визначено мету, завдання, основні функції та принципи її функціонування. Визначено інформаційні технології, які можуть бути використані в управлінні логістичними процесами торговельного підприємства, а саме: системи ERP (система планування ресурсів підприємства), MRPII (система планування ресурсів виробництва), CSRP (система планування ресурсів підприємства, синхронізована споживачами), TMS (адміністрування бізнес-процесів, пов’язаних з транспортуванням і допоміжними послугами), WMS (управління топологією складу), CRM (управління відносинами з клієнтами), SRM (управління відносинами з постачальниками), SCM (інтегрована методологія управління ланцюгом поставок) та E-commerce (електронна комерція). Наведено їхні характеристики та об’єкти автоматизації. Описано цифрові технології, які дозволяють підприємствам роздрібної торгівлі ефективніше керувати системою логістики, включаючи такі технології, як: штучний інтелект, великі дані та аналітичні системи, Інтернет речей (IoT), системи CRM та ERP, а також технологія блокчейн.
Посилання
Baranets, H.V. (2007). Upravlinnia materialnymy ta finansovymy poto-kamy pidpryiemstva na osnovi lohistychnoho pidkhodu [Management of material and financial flows of the enterprise based on the logistic approach] [PhD dissertation; In-stytut ekonomiky promyslovosti NAN Ukrainy].
Hurzhii, N., Havran, V., & Sapotnitska, N. (2023). Tsyfrovi tekhno-lohii ta yikhnii vplyv na upravlinnia lohistychnymy protsesamy pidpryiemstv [Digital technologies and their impact on the management of logistics processes of enterprises]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, (55). URL: https://surl.li/eavyrz
Druhova, O.S. (2024).Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii dlia optymizatsii upravlinnia rozvytkom biznesu [Using digital technologies to optimize business development management]. Tsyfrova ekonomika ta ekonomichna bezpeka – Digital economy and economic security, 3(12), 85-90
Pro Natsionalnu prohramu informatyzatsii [On the National Informatization Program], Law of Ukraine № 2807-IX (From December 01, 2022). https://surl.li/gnrjdl.
Zakharchenko, V.M., Horban, V.P. (2023). Vplyv Internetu rechei na opty-mizatsiiu vyrobnychykh protsesiv [The influence of the Internet of Things on the optimization of produc-tion processes]. Naukovyi visnyk Kharkivskoho natsionalnoho universytetu imeni V.N. Karazina – Scientific Bulletin of the V.N. Karazin Kharkiv National University, (12(310), 45–60.
Ilchenko, N.B. (2016). Lohistychni stratehii v torhivli [Logistics strategies in trade]. Kyiv. nats. torh. ekon. un-t.
Kovalchuk, I.S., Hryhorenko, L.M. (2023). Vplyv internet-marketynhu na efektyvnist biznes-protsesiv [The impact of Internet marketing on the efficiency of business processes]. Naukovyi visnyk Natsionalnoho universy-tetu "Kyievo- Mohylianska akademiia" – Scientific Bulletin of the National University "Kyiv-Mohyla Academy", (8(210)), 112–127.
Korman, I., Semenda, O., & Mazur, Yu. (2025). Vplyv tsyfrovykh tekhnolohii na upravlinnia kanalamy rozpodilu ta lohistyku v umovakh hlobalnoi ekonomiky [The impact of digital technologies on distribution channel management and logistics in the context of the glob-al economy]. Ekonomika ta suspilstvo – Economy and Society, (71). https://surli.cc/zkywzt.
Kravets, O.V., Shevchenko, V.M. (2022). Modeliuvannia biznes-protsesiv z vykorystanniam tsyfrovykh tekhnolohii [Modeling of business processes using digital technolo-gies]. Naukovyi visnyk Dniprovskoho universytetu – Scientific Bulletin of Dnipro University, (9(127)), 78–93.
Marhasova, V., Samoilovych, O. (2023). Rol tsyfrovykh tekhnolohii v orhanizatsii efektyvnoho funktsionuvannia marketynhovoi ta lohistychnoi system promyslovoho pidpryiemstva [The role of digital technologies in organizing the effective functioning of marketing and logistics systems of an industrial enterprise]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia – Problems and prospects of economics and management, (2(34)), 26-37.
Mashynne navchannia dlia lantsiuzhka postachannia: uspishni keisy [Machine learn-ing for the supply chain: successful cases]. (n.d.). https://surl.li/csoekm.
Oliinyk, Yu.A., Kucherenko, S.V. (2023). Innovatsiini pidkhody do upravlinnia vidnosynamy z kliientamy cherez tsyfrovi platformy [Innovative approaches to customer rela-tionship management through digital platforms]. Informatsiini tekhnolohii v menedzhmenti – Information technologies in management, (5(83)), 55–70.
Petrenko, O.I., Chernyshenko, L.V. (2023). Analiz vprovadzhennia informa-tsiinykh system u malyi biznes [Analysis of the implementation of information systems in small busi-nesses]. Ekonomichni aspekty pidpryiemnytstva – Economic aspects of entrepreneurship, (3(57)), 45–60.
Ptashchenko, O.V., Shershenok, O.M., Kizilov, I.V. (2024). Vplyv tsyfrovoi transformatsii na innovatsiinu aktyvnist lohistychnykh pidpryiemstv [The impact of digital trans-formation on the innovative activity of logistics enterprises]. Zhurnal stratehichnykh ekonomichnykh doslidzhen – Journal of Strategic Economic Research, (3(20)), 140-149.
Savchuk, V.M., Lytvyn, O.I. (2023). Tsyfrovi tekhnolohii u lohistychnomu upravlinni pidpryiemstvom [Digital technologies in the logistics management of an enterprise]. Ekonomika ta upravlinnia – Economics and management, (2(45)), 76–89.
Sirenko, I.V. (2002). Upravlinnia materialnymy potokamy promyslovoho pidpryiemstva na osnovi lohistychnoho pidkhodu [Management of material flows of an industrial enterprise based on a logistic approach] [PhD dissertation; Tekhnol. universytet Podillia].
Tsymbalistova, O.A., Kharchenko, M.V., Yudenko, Ye.V. (2020). Informatsiini tekhnolohii v systemi lohistychnoho obsluhovuvannia biznes-protsesiv [Information technolo-gies in the system of logistics service of business processes]. Vcheni zapysky Tavriiskoho natsionalnoho universytetu imeni V. I. Vernadskoho. Seriia: Ekonomika i upravlinnia – Scientific notes of the V. I. Vernadsky Tavrii National University. Series: Economics and Management, 31(70)(6), 148-154. https://surl.li/orgnwl.
Tsyfrovi tekhnolohii v lohistytsi [Digital technologies in logistics]. (n.d.). https://salo.li/718EB5B.
Dolhaia, S. (2019). Shtuchnyi intelekt u lohistytsi ta vantazhnykh perevezenniakh [Artificial Intelligence in Logistics and Freight Transportation]. Lardi.today. https://surl.li/auqsis.
Choi, K., Park, J. (2023). The Impact of AI on Business Innovation and Efficiency. Journal of Business and Technology, 19, 80–97.
Ivanova, A., Petrov, D. (2023). Utilizing Big Data for Enhanced Decision-Making in Business Management. International Journal of Data Analytics, 15, 145–162.
Kandpal, V., Raghava, S. (2023). The Role of Blockchain in Business Process Optimization. Journal of Business Process Management, 30, 95–110/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).