Маркетингове забезпечення інноваційних кластерів: координація взаємодії учасників та формування конкурентоспроможності
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5215-2025-1(41)-241-254Ключові слова:
інноваційний кластер; маркетингове забезпечення; координація взаємодії; стратегічне управління; соціальний капітал; конкурентоспроможність; кластерна модель; інституційне середовище; відкриті інновації; синергетичний ефектАнотація
У статті розглянуто економічну сутність та особливості маркетингового забезпечення інноваційних кластерів як ключового механізму підвищення конкурентоспроможності регіонів та активізації інноваційної діяльності. Основною метою дослідження є виявлення ефективних інструментів маркетингового впливу на функціонування та розвиток інноваційних кластерів, а також розробка рекомендацій щодо поліпшення їх маркетингового супроводу. У ході дослідження застосовано комплексну методологічну базу, що охоплює методи системного аналізу, структурно-функціональний підхід, економіко-статистичні методи та метод компаративного аналізу. Результати дослідження включають систематизацію факторів успішності кластерних об’єднань, визначення етапів їхнього маркетингового життєвого циклу та ідентифікацію найбільш ефективних комунікаційних інструментів із потенційними резидентами, інвесторами й технологічними партнерами. Наукова новизна роботи полягає в удосконаленні понятійно-категоріальної парадигми щодо кластерного маркетингу та його адаптації до нинішніх умов цифрової економіки. Зокрема, вперше узагальнено модель маркетингового забезпечення інноваційного кластера, орієнтовану на залучення та утримання високотехнологічних учасників. Результати дослідження мають високу практичну значущість і дозволяють розробити рекомендації щодо формування ефективної маркетингової стратегії розвитку кластерів на регіональному рівні, сприяють формуванню стійких економічних зв’язків, залученню інвестицій та інтенсифікації інноваційних процесів у сфері підприємництва і технологічного розвитку. Результати дослідження можуть бути застосовані політиками, бізнес-асоціаціями та агенціями регіонального розвитку при формуванні інноваційно- та ринково орієнтованої кластерної політики.
Посилання
Портер М. Конкурентні переваги націй / М. Портер. – Київ : Основи, 2000. – 896 с.
Квасницька Р. С. Кластерний підхід до регіонального розвитку: теорія, методологія, практика / Р. С. Квасницька. – Івано-Франківськ: Фоліант, 2021. – 220 с.
Porter M. The Competitive Advantage of Nations / M. Porter. – New York : Free Press, 1990.
Ketels C. Strengthening Clusters and Competitiveness in Europe / C. Ketels, G. Lindqvist, Ö. Sölvell. – The Cluster Observatory, 2012.
Войнаренко М. П. Кластерна модель економічного розвитку: теорія, методологія, практика / М. П. Войнаренко. – Київ : Наука, 2011.
Соколенко С. І. Інноваційні кластери: сутність, типологія, механізми формування / С. І. Соколенко. – Київ : Логос, 2005.
Карпенко А. В. Кластерний розвиток бізнесу: теорія та практика / А. В. Карпенко, Н. М. Карпенко. – Харків : ХНЕУ, 2018.
Кучинський В. А. Цифровізація економіки як передумова модернізації кластерної моделі / В. А. Кучинський // Економіка і держава. – 2020. – № 6. – С. 12–15.
Solvell O. The Cluster Initiative Greenbook / O. Solvell, G. Lindqvist, C. Ketels. – Stockholm: Ivory Tower, 2003. – Рp. 17–33.
Кучинський В. І. Діджиталізація маркетингових стратегій: виклики для кластерів / В. І. Кучинський // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2022. – № 2. – С. 88–94.
Ковальчук С.І. Маркетингове забезпечення діяльності інноваційних кластерів: теоретичні аспекти / С. І. Ковальчук // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2021. – № 2. – С. 45–56.
Лапін А. В. Інноваційні кластери як драйвери економічного розвитку / А. В. Лапін // Економіка і держава. – 2020. – № 3. – С. 30–35.
Ковальчук С. І. Теоретичні основи маркетингового забезпечення інноваційних кластерів / С. І. Ковальчук // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2021. – № 2. – С. 45–56.
Лапін А. В. Брендинг інноваційних кластерів: концептуальні засади / А. В. Лапін // Економіка і держава. – 2020. – № 3. – С. 30–35.
Порохня О. М. Маркетингове забезпечення інноваційних кластерів: концепти та практика / О. М. Порохня // Маркетинг і менеджмент інновацій. – 2021. – № 3. – С. 77–89.
Іванова І. В. Ринкова аналітика в інноваційних системах: методологічні засади / І. В. Іванова // Економіка і прогнозування. – 2020. – № 2. – С. 45–53.
Кравченко Л. С. Інфраструктура підтримки інновацій: функціональні особливості / Л. С. Кравченко // Інноваційна економіка. – 2021. – № 4. – С. 92–98.
Кропельницька С. О. Особливості формування фінансових відносин у кластері народних художніх промислів / С. О. Кропельницька // Актуальні проблеми економік. – 2008. – № 5. – С. 51-59.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).