Методологічні основи формування цифрових маркетингових стратегій в умовах невизначеності
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5215-2025-1(41)-265-276Ключові слова:
цифрові маркетингові стратегії; невизначеність; гнучкість; воєнний стан; економічна криза; адаптивний маркетинг; тенденціїАнотація
У статті розглянуто методологічні засади розробки цифрових маркетингових стратегій підприємств в умовах невизначеності бізнес-середовища. Актуальність теми зумовлена зростанням ролі цифрового маркетингу в періоди криз (воєнних, економічних, технологічних), коли традиційні підходи до планування потребують перегляду. Проведено аналіз літератури та сучасних підходів до формування маркетингових стратегій у VUCA-середовищі (волатильному, невизначеному, складному та неоднозначному). Визначено основні принципи (гнучкість, адаптивність, проактивність, клієнтоорієнтованість, заснованість на даних) та моделі стратегічного планування (ітеративні, сценарні, ефектуальні) для цифрового маркетингу в нестабільних умовах. Наведено приклади успішної адаптації українських компаній до умов невизначеності, зокрема під час війни, через активне використання соціальних медіа, перегляд цільових ринків та продуктів, впровадження інновацій. З’ясовано, що в умовах криз доцільно застосовувати гібридні маркетингові стратегії, які поєднують довгострокове бачення з гнучким оперативним плануванням. За результатами дослідження сформульовано практичні рекомендації для бізнесу щодо розробки стійких цифрових маркетингових стратегій: інвестувати в цифрові канали та аналітику, розвивати динамічні здібності персоналу, вибудовувати сценарні плани та підтримувати тісний зв’язок із клієнтами.
Посилання
Pașcalău S.-V. The VUCA concept in the digital sphere / S.-V. Pașcalău // Agora International Journal of Economical Sciences. 2023. No. 1. С. 102-107.
Kemp S. Digital 2025: Ukraine [Electronic resource] / S. Kemp // DataReportal. – Ac-cessed mode: https://datareportal.com/reports/digital-2025-ukraine.
Котлер Ф. Маркетинг 4.0. Від традиційного до цифрового / пер. з англ. ; Ф. Котлер, Г. Картаджайя, І. Сетіаван. – Київ : КМ-БУКС, 2021. – 208 с.
Виноградова О. В. Digital-маркетинг: еволюція розвитку в Україні / О. В. Виноградова, Н. М. Недопако // Економічний вісник НТУУ «КПІ». – 2021. – № 18. DOI: 10.20535/2307-5651.18.2021.240678.
Digital business research for small and medium-sized enterprises: The case of Ukraine / Anton Kvitka, Anna Kramarenko, Denys Davydov, Maryna Pasmor, Olga Diachek // Problems and Perspectives in Management. – 2021. – Vol. 19, Iss. 1. – Pр. 177-184. DOI: http://dx.doi.org/10.21511/ppm.19(1).2021.15.
Босовська М. Цифрова трансформація технологій маркетингу / М. Босовська, Л. Бовш, А. Охріменко // Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. – 2022. – № 144(4). – С. 52–71. DOI: 10.31617/1.2022(144)04.
Nazarenko N. The application of digitization and digital marketing for the recovery of Ukraine's economy / N. Nazarenko, A. Nochovka // Bulletin of V. N. Karazin Kharkiv National University. Economic Series. – 2024. – No. 106. DOI: 10.26565/2311-2379-2024-106-04.
Актуальність впровадження СRM-систем на підприємствах / І. Петецкі, Є. Крикавський, У. Гладій, Р. Черкес // Академічні візії. – 2023. – Вип. 18. DOI: http://dx.doi.org/ 10.5281/zenodo.7813550.
Шихабутдінова Д. Вплив штучного інтелекту на маркетинг: що очікувати у 2025 році [Електронний ресурс] / Д. Шихабутдінова // The Page. – Ресурс доступу: https://thepage.ua/ ua/experts/vpliv-shtuchnogo-intelektu-na-marketing-sho-ochikuvati-u-2025-roci.
Харахаш О. В. Роль цифрових маркетингових стратегій у розвитку малого та середнього бізнесу в умовах економічного відновлення України / О. В. Харахаш, Л. В. Іванченкова // Економіка харчової промисловості. – 2024. – Т. 16, № 4. – С. 22-28.
Davydenko N. Financial support for the development of innovation activities [Elec-tronic resource] / N. Davydenko, A. Вuriak, Z. Titenko // Intelektinė Ekonomika. – 2019. – № 13(2). – Рр. 144–151. – Accessed mode: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=831306.
Comparative study of main determinants of entrepreneurship intentions of business students [Conference session] / I. Dimitrov, N. Davydenko, A. Lotko, A. Dimitrova // 2019 In-ternational Conference on Creative Business for Smart and Sustainable Growth (CREBUS). – 2019, March. – Рp. 1–4.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).