Розвиток електронної комерції в Україні в умовах цифрової трансформації та воєнних викликів
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5215-2025-2(42)-73-84Ключові слова:
електронна комерція; цифрова трансформація; диджиталізація бізнесу; споживчі тренди; адаптація бізнесуАнотація
Метою статті є дослідження тенденцій розвитку електронної комерції в Україні в умовах цифрової трансформації економіки та геополітичних викликів. Проаналізовано вплив пандемії COVID-19 та російського вторгнення на динаміку e-commerce, визначено ключові моделі ведення електронного бізнесу та їхні особливості в українському контексті. На основі емпіричних даних досліджено сучасний стан ринку електронної комерції, виявлено галузеві тренди та структурні зміни у споживчій поведінці, зокрема щодо платіжних преференцій та використання цифрових інструментів. Встановлено, що український ринок e-commerce демонструє високу адаптивність до кризових умов, швидко відновлюючись після критичного падіння. Окреслено перспективні напрями розвитку електронної комерції в післявоєнний період, зокрема акцентовано увагу на диджиталізації бізнес-процесів, інтеграції у глобальні ринки та впровадженні інноваційних технологічних рішень як чинниках забезпечення конкурентоспроможності українських підприємств.
Посилання
Донори та Фонди [Електронний ресурс] / Granty. – Режим доступу: https://granty.org.ua/granty#programy.
Дослідження українського ринку eCommerce (друге півріччя 2024) [Електрон-ний ресурс] / Promodo. – Режим доступу: https://www.promodo.ua/ukrayinskiy-ecommerce-2024-2.
Про електронну комерцію [Електронний ресурс] : Закон України від 03.09.2015 № 675-VIII. – Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-19#Text.
Кириченко А. В. Розвиток електронної комерції та торговельної логістики Ки-таю [Електронний ресурс] / А. В. Кириченко, Л. О. Березовська // Китаєзнавчі дослідження. – 2021. – № 3. – С. 97-108. – Режим доступу: https://chinese-studies.com.ua/index.php/ journal/article/view/8/6.
Кобєлєва Т. О. Впровадження маркетингових інновацій в термінологію та еволюцію електронного бізнесу [Електронний ресурс] / Т. О. Кобєлєва, Н. П. Ткачова, Л. В. Шаульська // Маркетинг і цифрові технології. – 2024. – № 8(1). – С. 58-69. – Режим доступу: https://repository.kpi.kharkov.ua/server/api/core/bitstreams/f0df7ed9-bd64-436a-b5ac-fe956bb9932e/content.
Кубліцька О. В. Тенденції забезпечення стратегічної стійкості ринку електронної комерції в Україні [Електронний ресурс] / О. В. Кубліцька // Бізнес-навігатор. – 2024. – № 3. – С. 76. – Режим доступу: http://business-navigator.ks.ua/journals/2024/76_2024/72.pdf.
Миронова М. І. Розвиток цифрової економіки: глобальні тренди та виклики для України [Електронний ресурс] / М. І. Миронова // Вісник Львівського торговельно-економічного університету. Економічні науки. – 2023. – № 73. – С. 103-110. – Режим доступу: http://www.journals-lute.lviv.ua/index.php/visnyk-econom/article/view/1397/1317.
Мухін Д. Український e-commerce у 2023 зріс до $4,9 млрд. [Електронний ресурс] / Д. Мухін. – Режим доступу: https://thepage.ua/ua/news/tendenciyi-u-sferi-e-commerce-ta-v-onlajn-platezhah.
Садчикова І. Теоретичне обґрунтування сутності поняття «електронна комерція» [Електронний ресурс] / І. Садчикова, А. Тарасенко, М. Дубина // Економіка та суспільство. – 2023. – № 53. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2023-53-36.
Системи електронної комерції: створення, просунення і розвиток [Електронний ресурс] : монографія / О. М. Юдін, М. В. Макарова, Р. М. Лавренюк. Полтава : РВВ ПУЕТ, 2011. 201 с. – Режим доступу: https://surl.li/abiiqq.
Смолій Л. Новітні тренди та перспективи розвитку електронної комерції в міжнародному бізнесі [Електронний ресурс] / Л. Смолій, В. Костюк // Економіка та суспільство. – 2021. – № 29. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2021-29-43.
Стежко Н. Тенденції розвитку світової електронної комерції в умовах діджиталізації бізнесу [Електронний ресурс] / Н. Стежко, О. Шевчук // Цифрова економіка та економічна безпека. – 2023. – № 5(05). – С. 20-25. DOI: https://doi.org/10.32782/dees.5-3.
Стендер С. В. Розвиток електронної комерції та її вплив на цифрову економіку [Електронний ресурс] / С. В. Стендер, О. І. Лисак, Н. Е. Лук’яненко // Академічні візії. – 2023. – № 24. – Режим доступу: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/619.
Стрілець С. В. Електронна комерція: принципи, види та перспективи розвитку в Україні [Електронний ресурс] / С. В. Стрілець, О. В. Орлик // Інформатика та інформаційні технології. – 2015. – С. 92-95. – Режим доступу: https://core.ac.uk/download/pdf/ 147039105.pdf.
Подра О. П. Особливості розвитку електронного бізнесу в умовах становлення цифрової економіки [Електронний ресурс] / О. П. Подра, А. В. Рогожинська // Менеджмент та підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми розвитку. – 2023. – С. 224-235. – Режим доступу: https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2023/ sep/31280/menedzhment-228-239.pdf.
eCommerce – Ukraine [Electronic resource]. – Accessed mode: https://www.statista.com/ outlook/emo/ecommerce/ukraine#revenue.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).