Цифровізація малого та середнього підприємництва: маркетингово-логістичні рішення в сфері електронної комерції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-2(34)-101-116

Ключові слова:

електронна комерція; цифрові технології; цифровізація; роздрібна торгі- вля, логістично-маркетингові системи підприємства; логістичне забезпечення; маркетингове забезпечення, малі та середні підприємства; ритейл, підприємницька діяльність

Анотація

Уточнено поняття електронної комерції, яке пропонується розглядати з позицій ціннісного підходу. Виявлено, що рівень впровадження електронної комерції серед малих і середніх підприємств (МСП) в Україні є недостатнім. Підкреслено стимулюючу, стримуючу та дуальну
роль факторів, що впливають на впровадження цифрових технологій, зокрема електронної комерції серед МСП. Виділено технологічні, організаційні, управлінські групи факторів та групу факторів зовнішнього середовища; досліджено їх природу та вплив на впровадження електронної комерції в діяльність МСП роздрібної торгівлі. Авторами запропоновано концептуальну модель впливу факторів на рішення МСП сфери роздрібної торгівлі щодо впровадження технологій електронної комерції. Виклики сьогодення обумовлюють необхідність переведення роздрібної торгівлі у цифровий формат, особливо у сфері малого та середнього підприємництва. Доведено тісний зв’язок маркетингового забезпечення та логістичного обслуговування, зокрема в сфері ритейлу. Розглянуто процес забезпечення ефективності електронної комерції на основі формування маркетингово-логістичної системи МСП з конкретизацією складових таких систем.

Біографії авторів

Наталія Іванова, Національний університет «Чернігівська політехніка»

доктор економічний наук, професор, завідувач кафедри підприємництва і торгівлі

Олена Кубліцька, Національний університет «Чернігівська політехніка»

здобувачка третього рівня освіти

Посилання

Grewal, D., Gauri, D. K., Das, G., Agarwal, J., & Spence, M. T. (2021). Retailing and emergent technologies. Journal of Business Research, 134, 198–202. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2021.05.004.

Gauri, D. K., Jindal, R., Ratchford, B., Fox, E., Bhatnagar, A., Pandey, A., Navallo, J. R., Fogarty, J., Carr, S., & Howerton, E. (2020). Evolution of retail formats: Past, present, and future. Journal of Retailing, 97(1). https://doi.org/10.1016/j.jretai.2020.11.002.

Pantano, E., Pizzi, G., Scarpi, D., & Dennis, C. (2020). Competing during a pandemic? Retailers’ ups and downs during the COVID-19 outbreak. Journal of Business Research, 116(116), 209–213. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.036.

Steinfield, C., Bouwman, H., & Adelaar, T. (2002). The Dynamics of Click-and-Mortar Electronic Commerce: Opportunities and Management Strategies. International Journal of Electronic Commerce, 7(1), 93–119. https://doi.org/10.1080/10864415.2002.11044254.

Wu, F., Mahajan, V., & Balasubramanian, S. (2003). An Analysis of E-Business Adop-tion and its Impact on Business Performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 31(4), 425–447. https://doi.org/10.1177/0092070303255379.

Sydorenko, L., Kulyk, V. (2021). Elektronna komertsiia ta elektronnyi biznes yak vydy pidpryiemnytskoi diialnosti u tsyfrovii ekonomitsi [E-commerce and e-business as the types of entrepreneurial activity in the digital economy]. Bukhhalterskyi oblik v upravlinni pidpryiem-stvom: suchasni vyklyky – Accounting in enterprise management (pp. 114–117).

Pleskach, V.L. (2004). Tekhnolohii elektronnoho biznesu [Electronic business technol-ogies]. KNTEU.

Shaleva, O. (2020). Zarubizhnyi dosvid vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii yak in-strumenta personalizatsii v ryteili [Foreign experience of using digital technologies as a per-sonalization tool in retail]. Merezhevyi biznes: stanovlennia, problemy, innovatsii –Network business: formation, problems, innovations (pp. 213–216).

Kalakota, R., & Whinston, A. B. (1997). Electronic commerce: a manager's guide. Addison-Wesley Professional.

Laudon, K. & Laudon, J. (2014). Management Information Systems. Managing the Digital Firm. (3th ed.), Edition, Global Edition.

Ukraine / Financing SMEs and Entrepreneurs 2020: An OECD Scoreboard. OECD Library. https://www.oecd-ilibrary.org/sites/ae8c3c25-en/index.html?itemId=/content/compo-nent/ae8c3c25-en.

Tornatzky, L. G., Fleischer, M., & Chakrabarti, A. K. (1990). Processes of technolog-ical innovation. Lexington books.

Ivanova, N., Kublitska, O., Krupitsa, I., Dybchuk, L., Koval, K., Hanieieva, T. (2021). Peculiarities of the E-commerce Development in the Conditions of Digital Economy. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security,21(12), 193-202.

Ivanova N. (2023). Impakt-investuvannia yak suchasnyi kontsept staloho rozvytku lohistychnykh system [Impact investing as a modern concept of sustainable development of logistics systems]. Problemy i perspektyvy ekonomiky ta upravlinnia – Problems and prospects of economics and management, (1(33)), 226-237.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-05

Як цитувати

Іванова, Н. ., & Кубліцька, О. . (2023). Цифровізація малого та середнього підприємництва: маркетингово-логістичні рішення в сфері електронної комерції. Проблеми і перспективи економіки та управління, (2 (34), 101–116. https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-2(34)-101-116

Номер

Розділ

ГАЛУЗЕВИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА