Принципи та основні інструменти фінансової політики природокористування

Автор(и)

  • Олександр Лабенко Національний університет біоресурсів і природокористування України, Україна http://orcid.org/0000-0001-9192-9891

DOI:

https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-2(34)-227-235

Ключові слова:

фінансова політика; природокористування; фінанси; інструменти фінансової політики; принципи; інвестиції; зелене фінансування

Анотація

Щоденно світ зіштовхується зі значною кількістю фінансових та екологічних проблем, які ставлять під загрозу концепцію сталого розвитку. Природа деградує безпрецедентними темпами, а діючі моделі фінансування здебільшого продовжують спричиняти її знищення. Глобальна фінансова система повинна швидко та радикально впроваджувати інновації, щоб успішно інтегрувати пов’язані з природою ризики та можливості. Тому нині гостро постає питання форму-вання ефективної фінансової політики природокористування. Метою статті є аналіз особливостей та інструментів фінансової політики природокористування. У процесі написання використано метод аналізу, синтезу, узагальнення, конкретизації, а також графічний метод. Установлено, що фінансова політика природокористування визначається набором заходів і інструментів, що спрямовані на забезпечення ефективного та відповідального використання природних ресурсів, збереження навколишнього середовища та забезпечення сталого розвитку. Ви-окремлено принципи фінансової політики природокористування (екологічної ефективності, «забруднювач платить», фінансової стійкості і збалансованості, пропорційності та справедливості, пріоритету екологічної стійкості та сталого розвитку, прозорості та участі громадськості, узгодженості). Визначено, що до основних інструментів фінансової політики природокористування належать: оподаткування, платежі за викиди, введення ринку викидних квот, інвестування, субсидії та дотації тощо. Метою фінансової політики є забезпечення економічного розвитку, збалансованого з урахуванням екологічних аспектів. Установлено, що інвестиції, зосереджені на відновленні природи й скасуванні втрати біорізноманіття, мають певні переваги, зокрема екологічні послуги (покращене запилення; зменшення ризиків, пов’язаних із кліматом; захист естетичних і невід’ємних цінностей природи). Внутрішнє й міжнародне державне та благодійне фінансування залишаються важливими факторами охорони природи, але цих джерел недостатньо, щоб заповнити дефіцит фінансування; у майбутньому ключову роль відіграватимуть приватні інвестиції. Проаналізовано особливості зелених інвестицій.

Біографія автора

Олександр Лабенко, Національний університет біоресурсів і природокористування України

кандидат економічних наук, доцент кафедри фінансів

Посилання

Dasgupta, P. (2021). The Economics of Biodiversity: The Dasgupta Review. https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/962785/The_Economics_of_Biodiversity_The_Dasgupta_Review_Full_Report.pdf.

Financing nature as a solution. (n.d.). https://www.eea.europa.eu/publications/ financing-nature-as-a-solution.

Henstridge, M., & Roe, A. (2018). The Macroeconomic Management of Natural Resources. Extractive Industries: The Management of Resources as a Driver of Sustainable Development, 161–178. https://doi.org/10.1093/oso/9780198817369.003.0008.

Infographic – Nature Finance Action. (n.d.). https://wedocs.unep.org/xmlui/ bitstream/handle/20.500.11822/36151/SFN_Inf.pdf.

Kedward, К., Ryan-Collins, J., & Chenet, H. (2021). Understanding the financial risks of nature loss : exploring policy options for financial authorities. SUERF Policy Briefs, (115). https://www.suerf.org/suer-policy-brief/27301/understanding-the-financial-risks-of-nature-loss-exploring-policy-options-for-financial-authorities.

Nature and development brief. Scaling Up Finance for Nature. (n.d.). https://thedocs.worldbank.org/en/doc/b08b82598c0bb418ee7f73a49ff3fdfd-0320012022/original/3-Nature-Finance.pdf.

Boronos, V.H., & Karpenko, I.V. (2012). Finansovi instrumenty rehuliuvannia protsesu realizatsii ekolohichnoi polityky rozvytku rehionu [Financial instruments of regulation of process of realization of ecological policy of development of the region]. Mekhanizm rehuliuvannia ekonomiky – Mechanism of regulation of the economy, 4, 139–146.

Bukanov, H. (2020). Ekonomichni instrumenty realizatsii derzhavnoi ekolohichnoi polityky [Economic instruments for the implementation of state environmental policy]. Aspekty publichnoho upravlinnia – Aspects of public administration, 8, 5–12. doi:10.15421/15208.

Pimonenko, T.V., Us, Ya., Leus, D.V., & Fedyna, S.M. (2017). Suchasni ekoloho-ekonomichni instrumenty zabezpechennia staloho rozvytku [Modern environmental and economic security toolssustainable development]. Visnyk SumDU. Seriia “Ekonomika” – Bul-letin of Sumy State University. “Economy” series, 2, 57–67.

Sakal, O.V. (2017). Instrumenty finansovo-ekonomichnoho rehuliuvannia pryrodokorystuvannia v umovakh pohlyblennia instytutsionalnykh transformatsii [Instruments of financial and economic regulation of nature use in conditionsof deepening of institutional transformations]. Ekonomika i suspilstvo – Economy and society, 3, 930–937.

Stefankiv, O. (2013). Finansovo-ekolohichna polityka derzhavy u sferi pryrodokorystuvannia [Financial and ecological policy of the government in naturemanagement]. Halytskyi ekonomichnyi visnyk – Galician Economic Herald, 1(40), 106-112.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-10-05

Як цитувати

Лабенко, О. . (2023). Принципи та основні інструменти фінансової політики природокористування. Проблеми і перспективи економіки та управління, (2 (34), 227–235. https://doi.org/10.25140/2411-5215-2023-2(34)-227-235

Номер

Розділ

ФІНАНСОВІ РЕСУРСИ: ПРОБЛЕМИ ФОРМУВАННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ