Особливості використання штучного інтелекту в туристичному та готельному бізнесах

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.25140/2411-5215-2025-3(43)-69-78

Ключові слова:

штучний інтелект у туризмі; чатбот; оптимізація маршрутів; персоналізація; транспортна логістика

Анотація

Розкрито напрями використання штучного інтелекту в туристичному та готельному бізнесах. Серед основних напрямів використання великих баз даних: аналіз поведінки туристів, оцінка задоволеності клієнтів, формування маркетингових стратегій, управління репутацією. Надано класифікацію інтелектуальних рекомендаційних систем у туризмі. Розкрито особливості використання чатботів у туризмі. Рекомендовано платформи для розробки чатботів: Botpress, Microsoft Bot Framework, SendPulse чи конструктори Gerabot, Botsity. Подано приклади популярних чатботів у туризмі. Рекомендовано напрями використання штучного інтелекту в туристичній логістиці: оптимізації маршрутів, управління запасами, прогнозування попиту, моніторинг та управління в режимі реального часу, автоматизоване управління складами, прогнозування несприятливих подій.

 

Біографії авторів

Андрій Роговий, Національний університет «Чернігівська політехніка»

доктор економічних наук, професор, професор кафедри туризму

Ігор Безуглий, Національний університет «Чернігівська політехніка»

кандидат економічних наук, доцент, доцент кафедри туризму

Посилання

Антошкіна Н. А. Штучний інтелект як технологія автоматизації закладів індустрії гостинності: сучасні тенденції та перспективи / Н. А. Антошкіна, Л. О. Гризовська, Н. В. Прилепа // Інновації та технології в сфері послуг і харчування. – 2025. – № 2(16). – С. 81-86. DOI: https://doi.org/10.32782/2708-4949.2(16).2025.13.

Байрачна О. К. Використання штучного інтелекту та BIG DATA в управлінні туристичними напрямами / О. К. Байрачна, І. В. Кярупіца // Український журнал прикладної економіки та техніки. – 2024. – № 3. – Том 3. – С. 252-255. DOI: https://doi.org/10.36887/2415-8453-2024-3-44.

Богом’я В. І. Штучний інтелект: сучасний стан і перспективи застосування / В. І. Богом’я, А. С. Ґудзь // Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони. – 2023. – № 1(46). – С. 13-17. DOI: 10.33099/2311-7249/2023-46-1-13-17.

Іванова Л. О. Маркетингові технології персоніфікації в туризмі на основі штучного інтелекту / Л. О. Іванова, О. М. Вовчанська // Східна Європа: Економіка, бізнес, та управління. – 2023. – Вип. 2(39). – С. 23-29. DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.39-4.

Іванова Н. С. Штучний інтелект та конкурентоспроможність: нові можливості для туристичного бізнесу / Н. С. Іванова // Економіка та суспільство. – 2025. – Вип. 72. DOI: https://doi.org/ 10.32782/2524-0072/2025-72-29.

Кукліна Т. С. Використання штучного інтелекту в туристичному бізнесі / Т. С. Кукліна, С. М. Цвілій, С. М. Журавльова // Вісник ХНТУ. – 2025. – № 1(92). – С. 332-337. DOI https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.1.2.50.

Лисюк Т. В. Інноваційні інформативно-комунікаційні технології у сфері туризму / Т. В. Лисюк, Л. Л. Ройко, Ю. В. Білецький // Економіка та суспільство. – 2022. – Вип. 43. DOI: https://doi.org/10.32782/2524-0072/2022-43-26.

Мелешко Є. В. Проблеми сучасних рекомендаційних систем та методи їх рішення / Є. В. Мелешко // Системи управління, навігації та зв’язку. – 2018. – Вип. 4(50). – С. 120-124. doi: 10.26906/SUNZ.2018.4.120.

Мережа готелів Premier запустила перший в Україні чат-бот для готелів [Електрон-ний ресурс] // PREMIER мережа готелів. – 24.20.2019. – Режим доступу: https://www.phnr.com/ua/chat-bot.

Мугиль К. М. Напрями використання штучного інтелекту в бізнес-процесах туристичних підприємств / К. М. Мугиль // Інвестиції: практика та досвід. – 2024. – № 23. – С. 136-141. DOI: 10.32702/2306-6814.2024.23.136.

Охріменко А. Г. Стратегічний підхід до управління людським капіталом в туристичному та готельному бізнесі у період цифровізації / А. Г. Охріменко, В. В. Старовойт // Трансформаційна економіка. – 2025. – № 1(10). – С. 69-74. DOI: https://doi.org/10.32782/2786-8141/2025-10-11.

Подолян В. О. Технології штучного інтелекту в автоматизації транспортних процесів / В. О. Подолян // Вісник ХНТУ: Інженерні науки. – 2025. – № 1(92). – Ч. 1. – С. 184-189. DOI https://doi.org/10.35546/kntu2078-4481.2025.1.1.23.

Редько В. Є. Переваги використання технологій штучного інтелекту в гостьовому циклі обслуговування в готелі / В. Є. Редько, В. А. Сливенко // Проблеми сучасних трансформацій. Серія: економіка та управління. – 2024. – № 15. DOI: https://doi.org/10.54929/2786-5738-2024-15-12-01.

Шейко Ю. О. Штучний інтелект як інструмент персоналізації послуг індустрії гостинності / Ю. О. Шейко // Економіка та суспільство. – 2024. – Вип. 64. DOI: https://doi.org/10.32782/ 2524-0072/2024-64-68.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-21

Як цитувати

Роговий, А. ., & Безуглий, І. . (2025). Особливості використання штучного інтелекту в туристичному та готельному бізнесах. Проблеми і перспективи економіки та управління, (3 (43), 69–78. https://doi.org/10.25140/2411-5215-2025-3(43)-69-78

Номер

Розділ

ГАЛУЗЕВИЙ АСПЕКТ РОЗВИТКУ НАЦІОНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА