Маркетингова стратегія розвитку провайдера аутсорсингових послуг на ринку електронної комерції: механізм та моделі реалізації
DOI:
https://doi.org/10.25140/2411-5215-2025-3(43)-161-173Ключові слова:
маркетингова стратегія; електронна комерція; аутсорсинг; провайдер аутсорсингових послуг; цифрова трансформація; інноваційний розвитокАнотація
У статті досліджено теоретико-прикладні засади управління розвитком аутсорсингових послуг у сфері електронної комерції в умовах глобальної диджиталізації. Розкрито сутність категорій «механізм управління» та «розвиток аутсорсингових послуг», систематизовано наукові підходи до трактування механізму управління розвитком провайдера аутсорсингу. На основі узагальнення теоретичних положень та емпіричних досліджень запропоновано авторський механізм підтримки розвитку аутсорсингових підприємств електронної комерції. Надано характеристику ключових функцій механізму: інноваційної, аналітико-прогностичної, клієнтоорієнтованої та трансформаційної, які в аспекті маркетингової стратегії забезпечують підвищення ефективності партнерської взаємодії між підприємством-замовником та провайдером аутсорсингових послуг. Особливу увагу приділено маркетинговим аспектам стратегічного розвитку провайдерів аутсорсингових послуг. Розроблено матрицю вибору маркетингової стратегії розвитку підприємства електронної комерції, яке залучає аутсорсингові послуги, з урахуванням рівня зрілості провайдера (I–III) та моделей стратегічної маркетингової поведінки підприємства (стабілізаційна, адаптаційна, зростаюча). Визначено можливі зони стратегічної взаємодії від базового розвитку потенціалу до формування стратегічних альянсів. Результати дослідження мають практичне значення для підприємств електронної комерції, що прагнуть оптимізувати власну діяльність шляхом ефективного використання аутсорсингових рішень, а також для провайдерів послуг, які розробляють маркетингові стратегії з урахуванням цифрових трансформацій і глобальних тенденцій.
Посилання
Marketing Strategy of the Small business Adaptation to Quarantine Limitations in the Sphere of Trade Entrepreneurship / N. Ivanova, O. Popelo, R. Avhustyn, O. Rusak, A. Proshchalykina // IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security. – 2022. – Vol. 22, No. 1. – Рp. 149-160. DOI: doi.org/10.22937/IJCSNS.2022.22.1.21.
Гончаров С. М. Тлумачний словник економіста [Електронний ресурс] / С. М. Гончаров, Н. Б. Кушнір. – Київ : Центр учбової літератури, 2009. – 264 с. – Режим доступу: https://shron1.chtyvo.org.ua/Honcharov_Stanislav/Tlumachnyi_slovnyk_ekonomista.pdf.
Бужимська К. О. Механізми управління розвитком підприємства: сутність і структура / К. О. Бужимська, І. М. Царук // Бізнес Інформ. – 2020. – № 7. – С. 278-287.
Балабанюк Ж. М. Механізм управління організацією: сутність поняття та пропозиції щодо оцінки його ефективності / Ж. М. Балабанюк // Вісник Хмельницького національного університету. – 2011. – № 5, Т. 1. – С. 190-194.
Присяжнюк П. В. Механізм управління: сутність, види та складові [Електронний ресурс] / П. В. Присяжнюк // Ефективна економіка. – 2019. – № 12. – Режим доступу: http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=7539.
Кононенко С. О. Вплив аутсорсингу на конкурентоспроможність підприємств електронної комерції / С. О. Кононенко // Проблеми і перспективи економіки та управління. – 2023. – № 2(34). – С. 101-116.
Прокопишин О. Аутсорсинг у добу диджиталізації: трансформація бізнес-процесів для ефективного зростання / О. Прокопишин // Науковий вісник Полісся. – 2025. – № 1(30). – С. 331-342.
Мешко Н. П. Впровадження та управління моделлю аутсорсингу IT-послуг на підприємствах / Н. П. Мешко, Н. Р. Гловацька // European Journal of Management Issues. – 2014. – № 3. – С. 46-53.
IT Outsourcing Market Size, Forecast Report, Share & Growth Trends 2030 [Electronic resource] / Market Research Company - Mordor Intelligence. – Accessed mode: https://www.mordorintelligence.com/industry-reports/it-outsourcing-market.
The 2023 Kearney Global Services Location Index: Regenerative talent pools [Electron-ic resource] // Kearney. – Accessed mode: https://www.kearney.com/service/digital-analytics/gsli/2023-full-report.
The Outsourcing Report: Wipfli research report reveals key findings and future trends [Electronic resource]. – 2024. – 35 p. – Accessed mode: https://www.wipfli.com/-/media/wipfli/downloadable-files/24_outsourcing-research-report.pdf.
Губарєва І. О. Управління цифровою трансформацією підприємства / І. О. Губарєва, Н. В. Бєлікова, О. А. Ягольницький // Економіка та суспільство. – 2024. – Вип. 64. – С. 354-360.
Чепелюк М. І. Інструментарій стратегічного управління в контексті сучасних концепцій та трендів світового економічного розвитку : монографія / М. І. Чепелюк. – Харків : ФОП Лібуркіна Л. М., 2021. – 396 с.
Андріїв Н. М. Цифрова трансформація підприємства: теоретичний базис / Н. М. Андріїв // Ефективна економіка. – 2022. – № 4. DOI: 10.32702/2307-2105-2022.4.79.
Котельникова Ю. М. Цифрова трансформація маркетингової стратегії просування підприємства / Ю. М. Котельникова, Є. М. Петровська // Український журнал прикладної економіки та техніки. – 2025. – Т. 10, № 2. – С. 313-316.
Kotler P. Marketing 4.0: Moving from Traditional to Digital / P. Kotler, H. Kartajaya, I. Setiawan. – Hoboken : Wiley, 2017. – 184 p.
Faeste L. Transformation: Delivering and Sustaining Breakthrough Performance / L. Faeste, J. Hemerling. – Boston : Boston Consulting Group, 2016. – 167 p.
Digital Vortex: How Digital Disruption Is Redefining Industries [Electronic resource] / Joseph Bradley, Jeff Loucks, James Macaulay, Andy Noronha, Michael Wade. – 2015. – 24 р. – Accessed mode: https://www.cisco.com/c/dam/en/us/solutions/collateral/industry-solutions/digital-vortex-report.pdf.
Kotabe M. Outsourcing, performance, and the role of e-commerce: A dynamic perspective / M. Kotabe, M. J. Mol, J. Y. Murray // Industrial Marketing Management. – 2008. – Vol. 37, No. 1. – P. 37-45.
Chaffey D. Digital Marketing: Strategy, Implementation and Practice / D. Chaffey, F. Ellis-Chadwick. – 7th ed. – Harlow : Pearson, 2019. – 576 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
1. Політика, яка рекомендується журналам, що пропонують відкритий доступ Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:<ol type="a"><li>Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії <a href="http://creativecommons.org/licenses/by/3.0/" target="_new">Creative Commons Attribution License</a>, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. <a href="http://opcit.eprints.org/oacitation-biblio.html" target="_new">The Effect of Open Access</a>).